PECS - Képcserés kommunikációs rendszer
Dr. Andrew S. Bondy és munkatársa, Lori Frost az autistákkal való sokéves tapasztalatuk gyümölcseként alkották meg a PECS-t (Picture Exchange Communication System) (Képcserés kommunikációs rendszer), még a 80-as évek végén.
A PECS fő célja az, hogy hatékony kommunikáció alakuljon ki az autista és az őt körülvevő világ között. A PECS egy komplex tanulási tervre épül, melyet olyan szakember tud átadni és hatékonyan megtanítani az autizmussal élő gyermekek számára, aki részt vett erre irányuló képzésben. Fontos eleme a módszernek, hogy minél többen használják. Így miután az alapokat elsajátította a gyermek, illetve a szülők, sok eleme használható másokkal, például kortársakkal, tanárokkal.
A képcserés kommunikáció során a mindennapi életben gyakran használt tárgyakról, előforduló cselekvésekről képeket/rajzokat használunk kis kártyák formájában. Az első lépésben azt kell hogy megtanulja a gyermek, hogy a kép odaadásával hozzájuthat a kívánt tárgyhoz, ételhez stb. Ezután meg kell tanítani, hogy a különböző képeket (egyet-egyet először) egy bizonyos könyvben találja meg (ez lesz a kommunikációs könyve), és ezt úgy is tudja használni, ha nem a közvetlen közelében van. Idővel meg tudja majd keresni a könyvet, ki tudja keresni a képet, illetve ezt a „beszélgető partnernek” oda is tudja vinni. Ezután meg kell tanulnia különbséget tenni a különböző képek között, és megfelelően használni ezeket. Ha ezek a lépesek már beépültek a gyermek napi rutinjába, a „mondat csíkot” is el tudják kezdeni használni, aminek segítségével a különböző képek egymás után rendezésével már mondatokat fog tudni alkotni. Az utolsó részei a PECS-nek a kérdésekre válaszolást tanítja meg a gyermekeknek.
Segítve a kommunikációt, PECS termékeinket itt nézhetitek meg:
https://www.aaksni.hu/pecs-kepcsere-kommunikacios-rendszer-k132497